Як пояснити школярам, чому деякі діти змушені сидіти у візочку і не можуть бігати, а дехто навіть не може говорити чи бачити? Як навчити учнів розуміти, що відчувають і яким бачать світ люди з особливими освітніми потребами? Як донести думку про те, чому важливо спілкуватися і підтримувати таких людей?
Інклюзивна освіта
Методичні рекомендації
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebami/me.html
Нормативно-правова база
wym-1574244113573
Навчальні програми
http://mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/osvita-osib-z-osoblivimi-potrebami/navchalni-programi/
Що таке інклюзивне навчання?
Згідно з ЮНЕСКО інклюзивне навчання – це «процес звернення і відповіді на різноманітні потреби учнів через забезпечення їхньої участі в навчанні, культурних заходах і житті громади та зменшення виключення в освіті та навчальному процесі». Метою інклюзивного навчання є покращання навчального середовища, в якому вчитель і учні відкриті до різноманіття, де гарантується забезпечення потреб учнів і повага до їх здібностей та можливостей бути успішними.
«Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних закладах на основі застосування особистісно орієнтованих методів навчання, з урахуванням індивідуальних особливостей навчально-пізнавальної діяльності таких дітей» (Концепція розвитку інклюзивної освіти. Наказ МОН від 01.10.2010 № 912).
Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка як у навчальному процесі, так і з перепланування школи, класів, програм і діяльності з тим, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивне навчання:
- Ґрунтується на правах людини і принципах рівності.
- Спрямоване на всіх дітей і дорослих, особливо тих, хто є виключеним з загальної системи навчання.
- Це процес усунення бар’єрів в системі освіти та системі підтримки.
Основа інклюзивного навчання
Всі учні:
- Можуть навчатися різними методами і в різний період часу.
- Мають індивідуальні здібності й особливості.
- Хочуть відчувати, що їх розуміють і цінують.
- Мають різне походження і бажають, щоб їх відмінності поважалися.
- Пізнають скрізь.
Хто такі діти з особливими потребами?Термін «діти з особливими потребами» стосується дітей до 18 років, які потребують додаткової навчальної, медичної і соціальної підтримки з метою покращання здоров’я, розвитку, навчання, якості життя, участі в громаді, тобто включення. Сьогодні в Україні немає єдиної офіційної термінології для характеристики дітей з особливими потребами.
Що таке інвалідність?
«Інвалідність» розглядається як «нормальне» явище, яке базується на життєвому досвіді, з системною вірогідністю прояву серед населення будь якої країни, регіону. Інвалідність за природою може бути постійною або тимчасовою.
- Люди з інвалідністю та їхні сім’ї мають такі ж самі права на соціальну і економічну участь в житті суспільства.
- Соціальне і фізичне середовище повинні бути модифіковані задля рівної участі всіх.
- Політика і практична діяльність повинні відображати цінності рівності і правовий підхід.
З прийняттям Конвенції ООН про права людей з інвалідністю було визнано єдиний підхід до трактування цього поняття: «інвалідність є результатом взаємодії, яка відбувається між людьми з інвалідністю та перешкодами у стосунках і середовищі. Інвалідність – поняття яке еволюціонує». Конвенція прописує динамічний підхід, що дозволяє певні адаптації із збігом певного проміжку часу та в різних соціально – економічних обставинах.
Наше бачення інклюзивного навчання
Інклюзивне навчання означає, що всі учні отримують освіту в звичайних класах. Це не означає, що учень не може залишити клас з якихось певних причин. Кожен учень може отримати індивідуальну допомогу з того чи іншого предмету.
Якщо система освіти є інклюзивною, це не означає, що учні можуть розподілятися по групам за своїми характеристиками в окремих класах на цілий день або пів дня. В інклюзивному класі можливості створюються для всіх учнів з тим, щоб вони навчалися разом. Інклюзивне навчання не розділяє учнів у класі.
Переваги інклюзивного навчання.
Всі діти отримують користь від інклюзивного навчання. Воно дозволяє їм:
- Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти.
- Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
- Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
- Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
- Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
- Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
- Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
Спільні дії в просуванні інклюзивного навчання.
- Приймати всіх дітей до загальноосвітніх шкіл та шкільного життя.
- Надавати всебічну допомогу учням з особливими потребами, їх одноліткам та вчителям в разі потреби.
- Дивитися на кожного учня з огляду на те, що він може, а не на те, що він не може.
- Створювати навчальні цілі згідно індивідуальних можливостей кожної дитини беручи до уваги, що діти можуть мати різні навчальні цілі, але навчатися разом в класі.
- Переобладнати школи і класи з тим, щоб вони зосереджували увагу на потенціалі кожної дитини.
- Сприяти сильному лідерству в особі директора школи і адміністрації
- Сприяти підготовці вчителів, які ознайомлені з різними методами викладання.
- Формувати команду – директорів шкіл, вчителів, батьків, учнів та інший персонал, що працюють разом у визначенні найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі.
- Підтримувати виважене ставлення до батьків, особливо до мрій батьків та цілей щодо майбутнього їхніх дітей.
Згідно плану роботи школи та відповідно до наказу № 546 від 30.11. 2016 року «Про організацію проведення тижня інклюзивного навчання» з метою визначення найефективніших шляхів надання якісної освіти в інклюзивному середовищі був проведений Тиждень інклюзивного навчання з 12 по 23 грудня 2016 року. Він був присвячений просвітницькій роботі серед батьків, учнів, вчителів про переваги інклюзивного навчання, ознайомленню із роботою психолого – педагогічного супроводу дітей, які перебувають на інклюзивному та індивідуальному навчанні. У фойє школи інформаційний куточок дав можливість усім дізнатися про інклюзивну форму навчання. В кожному класі відбулися заходи про права дітей та дітей з особливими потребами. У 2-А класі відбулася година спілкування на тему «Святий Миколаю прийди до нас з раю!». Діти розширили знання про життя Святого Миколая, на його прикладі вчилися бути добрими, чуйними та милосердними, отримали святкові подарунки.
Урок англійської мови за ( інклюзивною формою навчання у 2-А класі) на тему «Забави узимку» Вчитель Ткачук А.Я.
Урок Літературного читання (за інклюзивною формою навчання у 2-А класі) на тему Т.Коломієць «Хліб» Вчитель Гуменюк О.В.
Урок математики за (інклюзивною формою навчання у 2-А класі) «Додавання і віднімання двоцифрових чисел. Складені задачі, які містять збільшення або зменшення числа на кілька одиниць» Класовод Гуменюк О.В. Асистент вчителя Гоюк О.М.
Тиждень інклюзивного навчання 2018/2019 н.р.
У школі з 10 по 14 грудня 2018 року проходив тиждень інклюзивного навчання. В кожному класі відбулися заходи щодо забезпечення прав дітей з особливими потребами. Серед учнів початкових класів було організовано конкурс малюнків «Твори добро…». У 4-А та 4-Б класах проведено годину спілкування на тему «Наш клас - одна сім’я», під час якої діти розширили знання про життя людей з особливими освітніми потребами.
Вчителі провели відкриті уроки.
Урок інформатики у 4–А класі (за інклюзивною формою навчання) «Доповнення готових таблиць». Вчитель інформатики Капша Н. Д., асистент вчителя Ванчуляк Я. Ю.
Урок фізичної культури у 4-А класі (за інклюзивною формою навчання) «Комплекс загально-розвиваючих вправ. Вправи для профілактики плоскостопості. Смуга перешкод. Рухливі ігри». Вчитель фізичної культури Ришко Т. В., асистент вчителя Ванчуляк Я. Ю.
Урок природознавства у 4 - А класі (за інклюзивною формою навчання) «Особливості природи материків Землі. Африка – найспекотніший материк Землі». Класовод Гуменюк О. В., асистент вчителя Мигалатюк Т. С.
Взаємодія дітей з особливими освітніми потребами з однолітками сприяє не тільки когнітивному, фізичному, мовленнєвому, соціальному та емоційному розвитку, але й налагодженню дружніх стосунків, завдяки чому діти вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей, стають більш чуйними, готовими завжди допомагати.
Флешмоб "Кольорові шкарпетки"
#шкарпетуйся
21 травня - Міжнародний день людини з синдромом Дауна.
Одягни кольорові шкарпетки! Відчуй себе особливим !
9 мультфільмів для школярів про дітей з особливими освітніми потребами
Добірка змістовних мультфільмів про життя та переживання дітей з різними особливостями розвитку.
Мультфільм «Мотузки»
Мотузки / Веревки
Мультфільм «Вальсовий дует»
CGI Animated Short Film HD "Waltz Duet " by Supamonks Studio | CGMeetup
Мультфільм - казка "Соловейко з одним крилом"
Соловейко з одним крилом (лише казка)
Мультфільм "Скарлетт"
Scarlett - animated short (Scarlett Contra el Cancer)
Мультфільм "Про Діму"
Мультик «Про Диму»
Мультфільм "Подарунок"
Мульт "Подарок" / The Present - 2015
Анімація "Акуратна історія"
Фонд "Дети-бабочки" - Мультфильм
Мультфільм "Тамара"
Тамара - Tamara - короткометражны мультфильм для взрослых
Мультфільм "Поза зором"
Out of Sight (敲敲)
Коментарi